Saturday 14 April 2012

10 makanan agar kulit mulus




1. salad
6 helai daun salad mengandungi 100 peratus keperluan vitamin A harian kamu. Vitamin ini berfungsi meremajakan kulit dengan cara meningkatkan penyerapan oksigen dengan cara memperbaiki alriran darah. 


2. Tomato
Kajian menunjukkan peserta yang makan 5 sudu pasta tomato kaya iycopene setiap hari selama 3 bulan memiliki perlindungan 25 % lebih banyak terhadap pancaran sinar matahari. Selain itu,makanan ini juga menjadikan kulit mempunyai lebih banyak kolegen untuk mencegah kulit daripada kendur.


3. Stawberi
Secawan strawberi menyediyakan 130 % vitamin C iaitu zat yang kuat unutuk meningkatkan pengeluaran serat kolegen. Fungsi kolegen adalah untuk membantu kulit tetap tengang dan lembut. semakin banyak vitamin C bererti semakin sedikit garis-garis yang muncul di kulit. Gadis dengan pengambilan vitamin C yang rendah cenderung untuk memiliki kulit kering dan berkerut.


4. Epal
Quercetin,antioksida yang banyak terkandung dalam kulit epal berupaya melindungi kulit daripada pancaran sinar UVB yang boleh membawa kepada berlakunya kanser kulit.


5. Soya 
Sebuah kajian menunjukkan,kedutan halus dan ketengangan kulit akan meningkat apabila perempuan berusia di akhir 30-an dan 40-an. Oleh itu, kamu digalakkan makan makanan yang kaya dengan isoflavon soya yang dikenali dengan aglycone seperti tempe.


6. Telur


Lutein dan zeaxanthin,dua zat yang terkandung dalam telur,berfungsi mencegah keroskkan kulit akibat sinar UV. Selain itu,makanan ini juga boleh membuatkan kulit lebih lembut,tegang dan lembab.


7. Almond
Makan segenggam almond setiap hari mampu meningkatkan kadar vitamin E,salah satu zat paling penting dalam menjaga keihatan kulit. Vitamin ini juga membantu melembabkan kulit,sehingga mencengah berlakunya kulit kering.


8. Serbuk Coklat @ Coklat gelap
Sebuah kajian menunjukkan,gadis yang minum setengah cawan coklat sehari memiliki kulit yang lebih bercahaya. Makanan ini juga berfungsi melancarkan aliran darah. Kajian lain turut menemukan ,gaids yang minum setengah gelas coklat kaya flavonoid setiap hari selama 12 minggu memiliki kulit yang lebih halus,lembut dan lembab


9. Minyak zaitun
Sebuah kajian menunjukkan,lemak sihat ini mengandungi asam lemak penting yang membantu kulit menahan kulit daripada kerosakkan akibat sinar UV.


10. Gandum
Roti, pasta dan gandum yang kaya dengan zat merupakan kunci kesihatan dan kecantikan kulit agar sentiasa tampil menawan setiap masa.







1 comment:

Assalamualaikum
sila tinggalkan Comment anda di sini
satu pon jadilah hehe..